Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah Yang Maha Pengasih.
Surah Al-Anfäl
Surah Al-Anfäl merupakan surah ke-8 dalam Al-Quran, yang mengandungi 75 ayat dan tergolong dalam golongan surah Madaniyyah.
Surah ini dinamakan Al-Anfäl, yang bermaksud "harta rampasan perang", kerana pada permulaan surah dan di pertengahan surah diceritakan tentang urusan harta rampasan perang.
Surah Al-Anfäl diturunkan selepas surah Al-Baqarah dan selepas berlakunya Ghazwah Badar. Ghazwah Badar merupakan satu peristiwa yang menjadi titik tolak terpenting dalam harakah dakwah Nabi s.a.w., sehinggakan Ghazwah Badar ini dinamakan juga sebagai Yaumul Furqan (Hari Pembeda), iaitu saatnya membezakan antara kebenaran dan kebatilan, dan antara kelompok Islam dan kelompok kafir.
Bagi Nabi s.a.w., Ghazwah Badar ini diumpamakan sebagai medan yang menentukan hidup mati dakwah baginda. Kerana itu sebelum perang, Nabi s.a.w. sangat takut untuk berperang dan baginda banyak dan bersungguh-sungguh berdoa, sehinggakan pada suatu ketika, selendang baginda terjatuh ketika baginda berdoa tetapi baginda terus tekun berdoa, menunjukkan betapa Nabi s.a.w. sangat mengharapkan Allah s.w.t. mengurniakan kekuatan dan kemenangan kepada orang Islam. Ketakutan Nabi s.a.w. bertambah pula disebabkan oleh kekuatan orang kafir Quraisy yang mantap dari segi jumlah tentera, kelengkapan persenjataan, pengangkutan dan bekalan makanan, berbanding orang Islam yang persiapannya serba kekurangan.
Pada hari berlakunya Ghazwah Badar, lalu Allah s.w.t. mentakdirkan orang Islam menang ke atas orang kafir Quraisy.
Dan sebab turunnya surah Al-Anfäl berpunca dari selepas berakhirnya Ghazwah Badar apabila orang Islam saling berselisih mengenai pembahagian ghanimah. Ghazwah Badar merupakan ghazwah pertama bagi orang Islam, dan kerana mereka menang, ini merupakan kali pertama mereka mendapatkan ghanimah. Kerana itulah mereka 'keliru' lalu berselisih dalam menyelesaikan urusan pembahagian harta rampasan. Begitu tegangnya situasi ketika itu sehinggakan seorang sahabat berkata : "Menjadi rosak akhlak kami".
Hadaf surah
Walaupun surah ini dinamakan Al-Anfäl (harta rampasan perang), namun hadaf utama surah ini bukanlah untuk menceritakan kepada kita tentang hukum-hakam berkait pengurusan harta rampasan perang. Sebenarnya melalui surah ini Allah ingin menceritakan kepada kita tentang perkara atau urusan yang sepatutnya menjadi prioriti utama bagi orang Islam.
Dalam ayat pertama, orang Islam menanyakan Rasulullah s.a.w. tentang urusan harta rampasan perang.
"Mereka menanyakan kamu tentang harta rampasan perang. Katakanlah : Harta rampasan perang itu milik Allah dan Rasul-Nya. Maka bertaqwalah kepada Allah dan perbaikilah hubungan sesama kamu. Dan taatlah Allah dan Rasul-Nya, jika kamu orang-orang beriman."
Lalu, apakah jawapan Nabi s.a.w.?
Cuba anda perhatikan 50 ayat pertama dari surah ini. Dalam ayat manakah Allah memberitahu Rasulullah cara mengurus harta rampasan perang? Bermula dari ayat ke-41!
Ketika ditanya oleh para sahabat tentang cara mengurus harta rampasan, Allah tidak memberitahu Rasulullah jawapannya terus, sebaliknya Allah mengajarkan kepada Rasulullah dan para sahabat perkara-perkara lain terlebih dahulu. Selepas ayat ke-40, barulah Allah memberi jawapan kepada persoalan yang ditanya oleh orang Islam dalam ayat pertama. Dan ketahuilah bahawa 40 ayat pertama itulah ayat-ayat yang mengandungi isi penting yang Allah mahukan orang Islam ambil pengajaran darinya.
Apa yang Allah mahu ajarkan?
Apabila kita meneliti keseluruhan isi surah ini, kita akan menyedari bahawa urusan harta rampasan perang bukanlah perkara utama yang Allah nak ceritakan dalam surah ini, tetapi Allah sebenarnya ingin menceritakan sesuatu yang lebih penting dari Perang Badar dan harta rampasan perang itu sendiri, iaitulah sunnatullah menang kalah dalam dakwah. Di sana Allah lebih banyak menekankan perkara-perkara yang menjadi syarat dan asas kepada piawaian sunnatullah kemenangan.
Seperti mana dalam surah-surah sebelum surah ini yang mengandungi qanun tertentu, surah Al-Anfäl juga mengandungi qanun tersendiri. Perkara-perkara yang menjadi syarat dan asas kepada piawaian sunnatullah kemenangan tadi membentuk dua qanun besar, iaitu qanun rabbaniyyah (ketuhanan) dan qanun mäddiyyah (kebendaan).
Sunnatullah Kemenangan
Bagi tujuan mencapai kemenangan mengalahkan musuh Islam, menjadi sunnatullah bagi kita untuk mematuhi qanun yang telah ditetapkan oleh-Nya, iaitulah qanun rabbaniyyah dan mäddiyyah (berdasarkan surah ini).
Pertama, qanun rabbaniyyah menyatakan bahawa kemenangan hanya datang dari sisi Allah semata-mata, bukannya apa yang selain dari Dia.
Surah Al-Anfäl, ayat 10 |
"Dan tidaklah Allah menjadikannya melainkan sebagai khabar gembira agar hatimu tenteram kerananya. Dan kemenangan itu hanyalah dari sisi Allah. Sungguh, Allah Maha Perkasa Maha Bijaksana."
Walaupun Allah mengutuskan gerombolan malaikat yang datang berbondong-bondong ketika perang, malaikat bukanlah watak utama yang memenangkan orang Islam dalam Ghazwah Badar. Malaikat hanyalah sekadar penyokong yang menguatkan semangat tentera Islam lagi, tetapi Allahlah yang mengizinkan mereka untuk menang.
"Allah adalah sebaik-baik pembalas tipu daya" (ayat 30), "Dia ialah sebaik-baik pelindung dan sebaik-baik penolong" (ayat 40), "... Allah berkehendak melaksanakan suatu urusan yang harus dilaksanakan, iaitu agar orang yang binasa itu binasa dengan bukti yang nyata dan agar yang hidup itu hidup dengan bukti yang nyata" (ayat 42), "Hanya kepada Allah segala urusan dikembalikan" (ayat 44), "Dan jika mereka hendak menipumu, maka sesungguhnya cukuplah Allah bagimu. Dialah yang memberikan kekuatan kepadamu dengan pertolongan-Nya ..." (ayat 62), "Barangsiapa bertawakkal kepada Allah, ketahuilah bahawa Allah Maha Perkasa Maha Bijaksana" (ayat 49) - Inilah antara ayat-ayat lain dari surah ini yang menekankan betapa Allahlah Yang Maha Berkuasa Maha Perkasa, dan Dialah yang berhak memenangkan atau mengalahkan sesuatu golongan.
"Allah adalah sebaik-baik pembalas tipu daya" (ayat 30), "Dia ialah sebaik-baik pelindung dan sebaik-baik penolong" (ayat 40), "... Allah berkehendak melaksanakan suatu urusan yang harus dilaksanakan, iaitu agar orang yang binasa itu binasa dengan bukti yang nyata dan agar yang hidup itu hidup dengan bukti yang nyata" (ayat 42), "Hanya kepada Allah segala urusan dikembalikan" (ayat 44), "Dan jika mereka hendak menipumu, maka sesungguhnya cukuplah Allah bagimu. Dialah yang memberikan kekuatan kepadamu dengan pertolongan-Nya ..." (ayat 62), "Barangsiapa bertawakkal kepada Allah, ketahuilah bahawa Allah Maha Perkasa Maha Bijaksana" (ayat 49) - Inilah antara ayat-ayat lain dari surah ini yang menekankan betapa Allahlah Yang Maha Berkuasa Maha Perkasa, dan Dialah yang berhak memenangkan atau mengalahkan sesuatu golongan.
Kedua, qanun mäddiyyah menyatakan bahawa kekuatan material yang mencangkupi kekuatan persenjataan, pengangkutan dan sebagainya juga merupakan salah satu syarat utama bagi mencapai tujuan kemenangan.
Surah Al-Anfäl, ayat 60 |
"Dan persiapkanlah dengan segala kemampuan untuk menghadapi mereka dengan kekuatan yang kamu miliki dari pasukan berkuda yang dapat menggentarkan musuh Allah, musuhmu dan orang-orang selain mereka yang kamu tidak mengetahuinya tetapi Allah mengetahuinya. Apa sahaja yang kamu infakkan di jalan Allah, nescaya akan dibalas dengan cukup kepadamu dan kamu tidak akan dizalimi."
Kedua-dua qanun ini mesti dipatuhi secara serentak, tidak boleh diabaikan salah satu dari keduanya. Jika kita hanya banyak berdoa dan bertawakkal semata-mata, syarat qanun mäddiyyah tidak dipenuhi. Dan jika kita terlebih sibuk dengan persediaan teknikal tetapi kurang bergantung harap kepada Allah, syarat qanun rabbaniyyah tidak dipenuhi pula. Patuh kepada qanun sekadar mengikut kemampuan kita, kita pasti akan menang.
Kenapa diceritakan qanun ini?
Nampak pelik apabila diceritakan sunnatullah kemenangan dan qanun-qanun berkenaan selepas berakhirnya Ghazwah Badar, bukannya sebelum ghazwah.
"Strategi perang, mesti dibuat sebelum perang, kenapa ini dibuat selepas perang?"
Ikhwah dan akhawat rahimakumullah, qanun-qanun yang Allah ceritakan di atas merupakan peringatan dan teguran Allah yang sangat penting bagi orang Islam selepas ghazwah, kerana semua itu boleh diambil sebagai muhasabah dan pengajaran bagi orang Islam untuk masa hadapan.
Betapa cantiknya perancangan Allah, cuba kita lihat sejarah Ghazwah Uhud.
Dalam Ghazwah Uhud, pada suatu ketika orang Islam hampir menang. Malangnya, apabila kelihatan sebahagian tentera Islam mula beralih kepada harta rampasan perang, maka tentera lain termasuk pasukan pemanah di atas bukit mula menyangka Islam sudah menang. Lalu turunlah beberapa sahabat dari atas bukit itu dengan tujuan turut serta dalam perebutan harta rampasan.
Disebabkan lupanya orang Islam terhadap qanun yang telah diceritakan oleh Allah selepas Ghazwah Badar, maka akibatnya tentera Islam kalah dalam Ghazwah Uhud. Nabi Muhammad tercedera teruk, beberapa orang sahabat gugur syahid kerana mempertahankan Nabi, dan bapa saudara Nabi, Sayyidana Hamzah juga mati syahid. Setelah pulang ke Madinah, tentera Muslim mendapat penangan yang hebat apabila diejek oleh Yahudi dan munafik Madinah. Inilah harga yang perlu dibayar oleh orang Islam atas perbuatan mereka melanggar qanun rabbaniyyah dan mäddiyyah.
Dari sirah Ghazwah Badar dan Ghazwah Uhud ini kita akan menyedari bahawa apa yang diceritakan selepas Ghazwah Badar ialah teori, manakala ketika Ghazwah Uhud ialah masanya teori qanun tersebut diuji dan dilaksanakan oleh orang Islam.
Kesimpulannya, orang Islam gagal dalam mematuhi dua qanun tersebut. Inilah pengajaran besar bagi kita, ikhwah dan akhawat sebagai para du'at pada zaman ini.
Sunnatullah memenangkan dakwah dan syariah Islam di muka bumi ini akan berlaku apabila qanun rabbaniyyah dan mäddiyyah dihayati dan dipatuhi oleh kita. Kita juga merancang, tetapi sesungguhnya Dia Maha Merancang.
Wallahu'alam.
Kosa kata :
غَزْوَةٌ / Ghazwah = Peperangan
غَنِيمَةٌ / Ghanimah = Harta rampasan perang
هَدَفٌ / Hadaf = Tujuan, matlamat, sasaran
قَانُونٌ / Qanun = Undang-undang
سُنَّةُ اللهِ / Sunnatullah = Ketetapan Allah
مَادِّيَّةٌ / Mäddiyyah = Materialisme, kebendaan
No comments:
Post a Comment