Bismillahirrahmanirrahim.
Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah Yang Maha Pengasih.
Kata Allah s.w.t. :
"Dan jika Tuhanmu mengkehendaki, tentulah beriman semua orang di bumi seluruhnya. Tetapi apakah kamu memaksa manusia agar mereka menjadi orang-orang beriman?" (Yunus, 10 : 99)
"Dan jika Tuhanmu mengkehendaki, tentu Dia menjadikan manusia umat yang satu, tetapi mereka sentiasa berselisih pendapat, kecuali orang yang diberi rahmat oleh Tuhanmu. Dan untuk itulah Allah menciptakan mereka. Kalimat Tuhanmu telah tetap." (Hud, 11 : 118-119)
Allah menciptakan semua hamba-Nya yang masing-masing berbeza jenisnya. Itulah hakikat penciptaan manusia, sebaik-baik penciptaan-Nya. Itu semua berlaku atas kehendak dan kemahuan Dia. Kerana itu setiap dari kita sebagai hamba-Nya harus menerima kewujudan perbezaan sesama kita, baik dalam bentuk kelebihan mahupun kekurangan. Apa yang paling penting adalah usaha kita mengambil hikmah disebalik setiap kelebihan dan kekurangan, lalu dimanfaatkan untuk melaksanakan apa yang terbaik. Tanpa berbangga atas kekuatan diri sendiri, tanpa memperlekeh kelemahan orang lain.
Lihatlah generasi para sahabat pada zaman Rasulullah s.a.w..
Abu Hurairah dikenali sebagai seorang sahabat yang alim dan soleh, dan ia terkenal sebagai lagenda ilmu hadith kerana meriwayatkan paling banyak hadith berbanding para sahabat lain.
Khalid Al-Walid pula dikenali sebagai seorang sahabat yang keras dan gagah, dan ia terkenal sebagai lagenda perang kerana mengetuai dan memenangi banyak peperangan melawan musuh Islam.
Tetapi tidak pula Abu Hurairah memperlekeh Khalid Al-Walid kerana terlalu menonjol di medan perang, kurang soleh atau kurang alim kerana tidak menghafaz banyak hadith sepertinya. Begitu juga Khalid Al-Walid, tidak pula ia merendah-rendahkan Abu Hurairah kerana hanya tahu menghafaz hadith dan tidak garang di medan perang sepertinya.
Begitu juga dengan Bilal bin Rabah, Mus'ab bin Umair dan para sahabat lain yang masing-masing berbeza peribadi dan perilaku. Tidak pula mereka saling merendah-rendahkan sesama mereka. Sebaliknya, mereka bersatu dan bekerja dalam satu saf, menghargai kelebihan dan menerima kekurangan mereka yang lain. Kelebihan dan kekurangan mereka saling melengkapi antara satu sama lain.
Kemudian, lihatlah generasi tabi'un (التابعون) dan tabi' tabi'in (تابع التابعين).
Berdasarkan sejarah mazhab Sunni, ia dimulai dengan kemunculan mazhab Hanafi yang diasaskan oleh Imam Abu Hanifah, kemudian diikuti oleh mazhab Maliki, Syafi'i dan Hanbali.
Wujudnya empat mazhab ini adalah kerana setiap dari imam-imam pengasas mazhab tersebut berusaha berijtihad mengikut kaedah terbaik dan memberi panduan terbaik, atas prinsip amanah dan bertanggungjawab dalam membimbing umat. Pada masa sama, masing-masing tidak mengaku bahawalah merekalah yang terbaik, sebaliknya masing-masing menghormati dan meraikan pandangan lain yang berbeza dengannya.
Begitulah para sahabat, tabi'un dan tabi' tabi'in mengajarkan kita sebagai du'at akhlak dan adab dalam berbeza pendapat.
Bicara dalam konteks jama'ah, menghormati dan meraikan perbezaan kemampuan cara fikir dan bekerja bukan sahaja harus berlaku antara satu jama'ah dan jama'ah yang lain, tetapi juga dalam jama'ah itu sendiri.
Setiap ahli jama'ah, baik di peringkat qiyadah mahupun di peringkat jundiyah, haruslah menerima perbezaan kapasiti, kelajuan dan kekuatan setiap ahli lain. Adalah menjadi tanggungjawab bagi setiap ahli jama'ah agar mencontohi mereka yang terkehadapan dan menyokong mereka yang terkebelakang. Jika kewajipan beramal jama'i seperti ini dilaksanakan oleh setiap ahli, nescaya ahli dan jama'ah akan memperoleh manfaatnya. Malah akan terkesan pada dakwah itu sendiri. Inilah yang dikatakan sebagai berkat berjama'ah.
Wahai saudaraku yang dirahmati Allah.
Ingatlah kita akan pesanan Imam Hasan Al-Banna kepada anggota Ikhwan agar sentiasa menjaga hati ketika berukhuwah. Mereka yang terkehadapan, usahlah berbangga dan merasa lebih baik. Manakala mereka yang terkebelakang, usahlah pula berkecil hati dan merasa kurang baik.
Bagi para qiyadi, hendaklah bijak meletakkan para jundi pada posisinya, sesuai dengan kemampuannya. Yang punya kelebihan, kita lajukan. Yang punya kelemahan, kita kuatkan. Kedua-duanya, kita pegang dan bagi panduan.
Akhirnya, setiap orang mesti percaya bahawa tarbiyahlah yang akan mengimbangkan kedua-dua aspek kelebihan dan kekurangan pada seseorang individu, dan akhirnya menyempurnakan pembinaan individu tersebut pada jasad dan jiwanya, pada zahir dan batinnya.
Kata Muhammad Ahmad Ar-Rasyid dalam kitabnya, Al-Muntalaq :
"Setiap individu mampu menegakkan sifat muhajir dan mujahid pada dirinya. Banyak jiwa-jiwa yang baik cenderung untuk menghijrahkan kejahatan tetapi tidak mahu berjihad. Banyak jiwa-jiwa yang kuat pula cenderung untuk berjihad tetapi tidak berhijrah meninggalkan kejahatan.
Allah telah mengikat muwalah bagi sesiapa yang mempunyai kedua-dua sifat ini (hijrah dan jihad) dalam dirinya. Mereka ialah umat Muhammad s.a.w. yang beriman kepadanya dengan iman yang sebenar.
Membina da'i yang memiliki kedua-dua sifat ini dan menjadikan semasa Islam melahirkan kebaikan-kebaikan dari kedua-dua golongan tersebut, ia merupakan dua tugas asasi bagi tarbiyyah harakiyyah kita.
Bagi yang pertama, orang yang beriman tetapi tidak bekerja atau orang yang sedar tetapi berhati keras, tarbiyah Islam akan dapat menyempurnakan kekurangan mereka dibawah asuhan da'i sebelum mereka.
Dan bagi semasa Islam pula, tarbiyah akan menyelaraskan usaha dua golongan ini secara disempurnakan dan distabilkan. Ia disatukan serta dirancang kegiatannya sehingga hasilnya membentuk kombinasi yang mantap."
Cabaran mengimbangkan kelebihan dan kekurangan seseorang da'i, solusinya adalah komited terhadap tarbiyah dan hidup berjama'ah. Kerohanian dan kemujahidan, terjaga lagi terpelihara.
Pepatah ada mengatakan, jika mahu pergi cepat, pergilah seorang diri. Jika mahu pergi jauh, pergilah bersama-sama. Itulah berkat hidup berjama'ah dengan prinsip meraikan kelebihan dan kekurangan setiap orang.
Wallahu'alam.
No comments:
Post a Comment